Vredeswandeling 2022

Op zaterdag 17 september begint de vredesweek. In de Tilburgse PAX-Ambassade van Vrede willen we op deze dag de vredesweek inluiden met een vredeswandeling die in het teken staat van de verschrikkelijke oorlog in Oekraïne. Met deze wandeling willen aandacht vragen en geld inzamelen voor Oekraïense vluchtelingen. De wandeling wordt ondersteund door de Tilburgse Raad van Kerken, en meerdere kerken in Tilburg-West willen de wandelaars ontvangen.

In de Pauluszaal van de Petrus en Pauluskerk aan de Vierwindelaan 9 wordt om 9.00 uur een korte documentaire vertoond over de situatie van de vluchtelingen voor het oorlogsgeweld. Daarna wandelen de deelnemers naar de Opstandingskerk aan de Professor Cobbenhagenlaan 8 van de Protestantse Gemeente. Daar kunnen ze (vanaf 9.30 uur) een kleine foto-expositie bekijken over vluchtelingen en hun bijbehorende verhalen lezen. Vervolgens lopen de deelnemers naar de Lucaskerk aan de Lage Witsiebaan 91. Daar staat vanaf 11.00 uur de koffie voor hen klaar met een authentieke Oekraïense lekkernij. Tenslotte lopen de wandelaars naar de Nieuw Apostolische kerk aan de professor Verbernelaan 9. Daar is om 12.00 uur een afsluitend stiltemoment voor alle slachtoffers van de oorlog in Oekraïne. Dit stiltemoment is een landelijk initiatief van PAX – verspreid door heel Nederland wordt op dat moment een minuut stilte gehouden voor Oekraïne.

De wandelaars bezoeken zo verschillende plekken op hun tocht. De programma-onderdelen  zijn echter ook afzonderlijk te bezoeken op de aangegeven moment. Op iedere locatie staat een collectebus. De opbrengst van de wandeling is bestemd voor de opvang en hulp aan de vluchtelingen van die verschrikkelijke oorlog (giro 555).