Van knuffels en kaarsjes tot stille tocht

Over de ongeëvenaarde kracht van rituelen rondom verlies en dood

Wij Nederlanders staan te boek als een nuchter, zakelijk volkje. Tot zich ergens een aangrijpend drama voltrekt. Dan worden er stille tochten georganiseerd en spontane monumenten gebouwd met knuffels, kaarsjes en een bloemenzee.

Blijkbaar hebben we op bijzondere momenten iets extra’s nodig om vorm te geven aan onze gevoelens en gedachten. Dan is er meer nodig dan een zakelijke beschouwing. Dan worden er symbolen gebruikt en bijzondere gebaren bedacht. En gedragen we ons heel anders dan op alledaagse momenten. Waarom doen we dat? En wat zegt dat over ons?

Symbolen en rituelen prikkelen en activeren een speciaal onderdeel van ons brein: het ‘symbolisch bewustzijn’. Op de thema-avond ‘Van knuffels en kaarsjes tot stille tocht’ willen we kijken of we nieuw licht kunnen werpen op deze bijzondere en verrassende verschijnselen in de Nederlandse cultuur. Misschien kan de moderne Nederlandse cultuur in dit opzicht nog wat opsteken van de aloude kerkelijk traditie.

Cultuurtheoloog Frank Bosman

In een interactieve presentatie zal cultuurtheoloog Frank Bosman ons op eennieuwe manier laten kennismaken met de rituelen van onze moderne tijd. Volgens Bosman is er helemaal geen sprake van secularisatie. Mensen zijn en blijven ongeneeslijk religieus. Elk mens is op zoek naar zingeving en spiritualiteit, naar antwoorden op levensvragen. Het zoeken naar die antwoorden gebeurt in toenemende mate buiten de muren van de gevestigde kerken. Vindplaatsen van het religieuze zijn nu veel meer de diverse uitingen van onze cultuur: films, games, reclames, soapseries, literatuur en popmuziek.

Na de pauze is er gelegenheid tot vragen stellen en discussie, ook over de vraag of we nieuwe rituelen nodig hebben om om te gaan met verlies en rouw.

De avond wordt georganiseerd door de Raad van Kerken Tilburg en heeft plaats op donderdag 15 december 2022 in de LocHal in Tilburg. Aanvang 19.30 uur. Toegang is gratis. Aanmelden op https://knuffels_kaarsjes_stilletocht.eventbrite.nl