Lezing door Herman Teerhofer en uitvoering Vocaal Ensemble Pur Sang

Deze lezing vindt plaats in de Openbare Bibliotheek aan het Koningsplein op zondag 25 februari om 14.00 uur.

Deze lezing wordt afgewisseld met toepasselijke muziek van componisten die zelf geïnterneerd zijn geweest omdat ze verzet hebben gepleegd.

Herman Teerhöfer heeft een multimedia-presentatie van zijn indrukwekkende interviewproject ontwikkeld. In de afgelopen 7 jaar heeft hij 74 overlevenden van Auschwitz (in de leeftijd van 81 tot 97 jaar) geïnterviewd in Nederland, België, Duitsland, Groot-Brittannië en Israël. In de presentatie vertelt hij over de interviews en gaat hij in op de vraag waaruit mensen kracht putten in dergelijke extreme omstandigheden.

Aan de hand van korte fragmenten uit de interviews licht hij toe hoe zij zich staande hebben gehouden in Auschwitz en andere kampen, zoals kamp Westerbork en Kamp Vught, levend tussen hoop en vrees.

Herman Teerhöfer (1975) is als geestelijk verzorger en theoloog werkzaam in drie verpleeghuizen in Tilburg. Zijn aandachtsgebieden zijn: geestelijke zorg aan ouderen, palliatieve zorg, levensverhalen, in het bijzonder levensverhalen van Auschwitzoverlevenden.