De Dialoogboom

Met de dialoogboom brengen de joodse en christelijke gemeenschappen in Tilburg tot uitdrukking dat zij zich willen inzetten voor een gezamenlijke toekomst van de stad en haar bewoners. Wie een boom plant, heeft vertrouwen in de toekomst.

Het idee om deze dialoogboom te planten ontstond tijdens de expositie “Met Nieuwe Ogen” in 2018.

Bijzondere boom

Na inspraak van vertegenwoordigers van de joodse en christelijke gemeenschappen in de stad en met adviezen van o.a. de Stichting Stadsbomen viel de keuze op de “zakdoekjesboom”, Davidia involucrata. Vanwege de ‘zakdoekjes’ is het een echte vredesboom: de zakdoekjes lijken op duiven.

Bijzondere locatie

Schuin tegenover het parkje, op Lieve-Vrouweplein 14, woonde vroeger Pauline Gersons, de achterkleindochter van Levi David Hartog. Levi David Hartog was de eerste jood die in 1767 toestemming kreeg om zich in Tilburg te vestigen. Hij kwam uit Oisterwijk, waar de oudste joodse gemeenschap in Noord-Brabant was.

Naast haar woonde het joodse gezin Van Leer (Lieve Vrouweplein 12).

Bijzondere datum

Op 15 maart 2020 is een naambordje geplaatst met een QR-code, die naar deze website verwijst. Joden vieren elk voorjaar het feest “Nieuwjaar van de bomen” (Toe Bisjvat). Ons land kent bovendien een Nationale Boomfeestdag (11 maart). Deze valt weer samen met de ‘biddag voor gewas en arbeid’, die in de protestantse kerken wordt gevierd. De rooms-katholieke kerk kent een oude traditie van vier quatertemperdagen aan het begin van elk jaargetijde om Gods zegen over de oogst. De eerste valt eveneens op 11 maart.

Stille onthulling van het naambordje met de QR-code

De initiatiefnemers hopen dat de boom ons en komende generaties eraan zal herinneren dat wij ons samen moeten blijven inzetten voor het klimaat en de natuur.

De dialoogboom wordt in een route opgenomen en kan als verzamel- en vertrekpunt dienen voor een wandeling door de stad.