Expositie “Joden en christenen in Tilburg”

De Raad van Kerken Tilburg komt begin 2018 met een uitgebreid programma over joden en christenen door de eeuwen heen. Vanaf 14 januari t/m 28 februari. Aanleiding is de jaarlijkse Dag van het Jodendom (17 januari), de titel van de expositie zal zijn: ‘Met nieuwe ogen: verhalen over joden en christenen in Tilburg’

De kern van het programma is een expositie in de Openbare Bibliotheek Midden-Brabant aan het Koningsplein. Hierin wordt de complexe verhouding tussen Tilburgse joden en christenen in beeld gebracht voor een breed publiek.

Voor mensen die het hebben gemist, de expositie is nu ook in Moergestel te bezoeken!

Aan de hand van voorwerpen, verhalen, foto’s en filmmateriaal zijn er twaalf portretten te zien van van ‘joodse’ Tilburgers, vanaf 1744 tot op heden. Naar aanleiding van deze expositie is ook een boek uitgegeven dat u voor 11,– euro kunt bestellen bij de expositie of in de boekhandel. Rondleidingen: zaterdag 11.uur en 14.00 uur; woensdagmiddag 14.00 uur.

In verband met de expositie is er ook een bijzonder atciviteitenprogramma opgezet.

• Zo is er op zondag 21 januari om 10.00 uur in de Petrus en Pauluskerk aan de Vierwindenlaan een speciale eucharistieviering die in het teken staat van de Dag van het Jodendom. In deze viering zal ook de voorzanger – de Ghazan – van de Joodse Gemeente een psalm zingen naar de joodse traditie. Op deze zelfde dag is er om 14.00 uur in het gebouw van het Apostolisch Genootschap (Conservatoriumlaan 175) een Zang- en Inspiratiemiddag hierover.
  • zondag 28 januari om 14.00 uur in de bibliotheek een lezing over de “herinneringscultuur in Nederland”;
  • Op dezelfde dag zal er om 14.00 uur ook een Struikelstenen-wandeling worden gehouden onder leiding van stadsgids Wim Franken, met als beginpunt de Bibliotheek. Speciaal voor deze wandeling zal de Synagoge, die op de route ligt, geopend zijn.
  • En op zondag 25 februari (in de bibliotheek) om 14.00 uur een multimedia-presentatie over overlevenden van Auschwitz  van Herman Teerhöfer.

Meer over al deze activiteiten kunt u lezen in de speciale expositiefolder die u kunt downloaden. De Route van de stuikelstenenwandeling kun hier ook downloaden, zodat u hem zelf kunt nalopen.

Hebt u na het lezen van de folder nog vragen of wilt zich opgeven voor de lezing of de mulimediapresentatie, dan kunt u mailen of bellen: (013-5423038)